Založ si blog

Autorský zákon ako Alfa a Omega

S veľkou pravdepodobnosťou nebude práve toto najviac obľúbená časť môjho blogu. Pevne verím, že moja skúsenosť však pomôže či už ostrieľaným autorom alebo debutantom. Všetci určite vieme, že na naše práva  a povinnosti dozerá Autorský zákon, málokto však pozná úplne znenie svojich práv a povinností tak ako ich definuje zákon a miesto dožadovania sa spravodlivosti,  nechávajú autori  neprávosť plynúť.  Aj v tomto prípade sa tu osvedčil starý, ale veľmi nadčasový výrok, že všetko zlé je na niečo dobré.
Vydávanie umeleckých diel sa snaží zákonným spôsobom ošetriť špecializovaný zákon v skratke „autorský“ a je to zákon č. 185/2015 Zb. Niektorí autori (hlavne výtvarníci) môžu byť dotknutí aj Zmluvou o dielo v zmysle podľa paragrafu 536, ktorá je podkapitolou Obchodného zákonníka 513/1991 Zb. Ak nie je autor podnikateľský subjekt v tom prípade sa dotýka Občiansky zákonník 40/1964 Zb. a jeho  ďalšie novelizácie (paragrafy 631-656).

 

Keďže som poetka a autorka knihy, mňa sa dotýka pri vydávaní mojich diel autorský zákon. V jadre môjho problému s vydavateľom   

je to, že som bola pri podpisovaní zmluvy uvedená do omylu vydavateľom tým, že podpisujem vlastne neplatnú právnu úpravu našej ďalšej  spolupráce. Vydavateľstvu som dôverovala vo všetkom a ako začínajúca autorka som nemala o rôznych zákutiach praktickej realizácie diel veľa konkrétnych informácii. Zmluva sa mi zdala zvláštna, ale nedovolila som sa k nej žiadnym spôsobom vyjadriť, či navrhnúť úpravu jej znenia, časť z nich bola doriešená ústnou dohodou a to až po jej podpísaní. Dnes viem, že v budúcnosti si každý jeden bod zmluvy zvážim a keď sa mi nebude pozdávať jeho znenie, budem sa snažiť s navrhovateľom zmluvy túto časť odkomunikovať, či navrhnúť vlastné znenie. To je k obsahu zmlúv.

 

V mojom prípade som však bola dotknutá tým, že som nepovažovala za dôležité skontrolovať, či zmluva, ktorú som obdržala, je podpísaná všetkými štatutármi, tak ako je to uvedené vo výpise  neziskového občianskeho združenia. Čiže čokoľvek by som následne požadovala od vydavateľa vo veci plnenia časového či finančného by som požadovala úplne zbytočne, lebo zmluva nie je právoplatná. V súčasnosti sa snažím túto záležitosť doriešiť s vydavateľstvom prostredníctvom spolupráce s právnikom. A preto sa s Vami budem chvíľu stretávať v mojich postoch ohľadne tejto problematiky, lebo je to pre nás autorov veľmi dôležité. My autori musíme plniť kvalitatívne, kvantitatívne aj časové požiadavky vydavateľa a on zase právoplatnú zmluvu. Neplatnú zmluvu plniť nemusí, ale v takomto prípade sa vystavuje možnému súdnemu sporu. Snažím sa prostredníctvom svojho právneho zástupcu vec doriešiť mimosúdnou dohodou, t.j. novou zmluvou na už vydaných 300 ks kníh.

 

PREDMET AUTORSKÉHO PRÁVA 185/2015 Zb.

  • 3 Dielo (1)

Predmetom autorského práva je dielo z oblasti literatúry, umenia alebo vedy, ktoré je jedinečným výsledkom tvorivej duševnej činnosti autora vnímateľným zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia.

 

Druhý oddiel Výhradné majetkové práva

  • 19 (1) Autor má právo použiť svoje dielo a právo udeliť súhlas na použitie svojho diela.

(2) Dielo je možné použiť iba so súhlasom autora, ak tento zákon neustanovuje inak. (3) Za použitie diela má autor právo na odmenu, ak tento zákon v štvrtej hlave neustanovuje inak.

 

Vykorisťovanie autora alebo ako si z neho spraviť handru

15.09.2020

Vydavateľ sa nechce rozpisovať o príčinách, tak to napíšem zaňho. Príčinou sporu je, že HRUBÝM SPÔSOBOM PORUŠILI AUTORSKÝ ZÁKON a knihu vydali a distribuovali bez PLATNEJ VYDAVATEĽSKEJ ZMLUVY. Áno, podala som trestné oznámenie. Okrem iného vydavateľ ani nerešpektoval zákon o povinných výtlačkoch do knižníc v zmysle zákona (Zákon č. 212/1997 Z. z.) Je [...]

Dožijem sa výsledkov vyšetrovania?

08.09.2020

Dnes mi bol zaslaný komentár , ktorý uverejnila na svojom profile riaditeľka vydavateľskej sekcie vydavateľstva, ktoré vydalo moju knihy Pomiluj ma, keď umrie láska, . Z mojej strany bolo podané trestné oznámenie vo veci porušenia autorských práv a prokuratúra už postúpila vec orgánom činným v trestnom konaní. Nie len, že mi „ukradli“ knihu resp. vydavateľská [...]

Čo je skutočné a čo nám len predostrela spoločnosť?  

13.06.2020

Včera som so svojou priateľkou viedla zaujímavý rozhovor. Teda viedla… skôr som mala akúsi filozofickú prednášku pred zaspávaním a to sa stalo podnetom pre tento článok, ktorého nádych bude trochu iný, než ten, na aký ste si už u mňa zvykli. Prejdime rovno k veci. Narodíme sa, dajú nám meno, naučíme sa jesť, prestať plakať, piť, stáť na nohách, [...]

Peter Pellegrini

Podpredsedovia alebo Šutaj Eštok. Nový šéf Hlasu bude známy na prelome mája a júna

20.04.2024 13:07, aktualizované: 13:40

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Italy Politics

Skrachované vzťahy šéfov vlád. Expremiér Babiš nie je jediný. Talianska líderka odkopla muža, keď sa zaliečal inej žene

20.04.2024 10:49

Rozvodom sa skončilo manželstvo už viacerých niekdajších predsedov vlád Českej republiky. A ktoré rozchody známych politikov vlani zvlášť rezonovali?

Neullior.Aeternum

Volám sa Neullior. Volajte ma Neullior.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 41072x
Priemerná čítanosť článkov: 2282x

Autor blogu

Kategórie