Založ si blog

Literárna súťaž nie je operatívny leasing. Alebo. . . ?

LITERÁRNA SÚŤAŽ NIE JE OPERATÍVNY LEASING. ALEBO…?

Úlohou a hlavným cieľom literárnych súťaží je podchytiť iniciatívu talentovaných básnikov, prozaikov a vytvoriť im priestor na umeleckú sebarealizáciu a hodnotový posun. Súťažné práce posudzuje odborná porota, ktorá navrhuje udelenie cien. Cieľom súťaže je tiež podporiť a oceniť zvyšovanie literárnej úrovne a kvality spracovania textu.

Vždy som si veľmi svedomito vyberala súťaž, do ktorej som sa rozhodla zapojiť. Diplomy zo súťaží pre mňa neznamenali svet, ale boli prijemným posunom na mojej ceste. Vo svojom literárnom živote si veľmi cením cenu Rudolfa Fábryho, v ktorej som v 14 rokoch bola ocenená treťou prémiou. Neskôr sa pre mňa stala „domovom“ Literárna Senica Ladislava Novomeského, skutočnosť viacnásobného druhého miesta nebola pre mňa uspokojujúca tak, ako hodnotenie Dany Podrackej. Čestné uznanie z Jašíkových Kysúc ma potešilo tiež, keďže to bola moja prvá prozaická súťaž. Celonárodná literárna súťaž pod záštitou prezidenta SR bola tiež prijemným potešením. A nakoniec to bola súťaž Pars Poetry 2018 a 2019

Z literárnej súťaže Pars Poetry 2018, ktorú organizovalo vydavateľstvo Pars Artem som si odniesla okrem titulu laureáta aj cenu odbornej kritiky, tento rok to bolo aj Osobitné uznanie odbornej poroty. Do súťaže ma nominovala vydavateľka Zuzana Kuglerová na základe mojej literárnej tvorby.
Vydanie knihy Pomiluj ma, keď umrie láska, bolo prvou cenou súťaže, preto nešlo len o morálnu povinnosť vydavateľa, ale aj povinnosť vyplývajúcu zo zákona. Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v platnom znení – najmä § 848 v nasledujúcom znení :
(1)
Vyhlasovateľ súťaže je povinný poskytnúť ceny vyhlásené verejnou súťažou tým, ktorí podľa vykonaného ocenenia splnili podmienky súťaže určené pre udieľanie cien.

Finančná schopnosť zabezpečiť výhru nie je na posúdení výhercu ani v prípade, ak žiadosť o grant FPU nebola schválená. Konateľ súťaže si má byť vedomý svojich schopností a tiež poznať štatút svojej súťaže, ktorého súčasťou sú nasledovné body:
„13.Laureátovi súťaže vydá nasledujúci rok združenie zbierku básní.
14.Víťazom bude tiež Pars Artem hľadať financovanie pre ich zbierky básní v nasledujúcom roku v rámci možností združenia.“

Ani v jednom bode sa nespomína spoluúčast výhercu na financovaní knihy, preto nerozumiem vzniknutej kritike a neustálemu požadovaniu bezpodmienečnej vďaky zo strany vydavateľa a zároveň usporiadateľa súťaže, ktorej som sa stala právoplatne víťazkou po rozhodnutí odbornej poroty.

Vzhľadom na spomenuté fakty ( štatút súťaže, zákon), šlo o povinnosť malého a začínajúceho vydavateľstva.

Znenie autorského zákona a zmluvné ošetrenia sa vzťahujú aj na dielo, ktoré je súčasťou výhry autora.

 

 

 

 

 

* prosím, berte to ako malú právnu poradňu pre začínajúcich autorov a vydavateľov. Neznalosť zákona neospravedlňuje, práve naopak.  Verím, že moja skúsenosť v predmetnom spore o dielo, ktoré bolo vydané s distribuované bez licenčnej zmluvy, bude na niečo ešte dobrá.

Vykorisťovanie autora alebo ako si z neho spraviť handru

15.09.2020

Vydavateľ sa nechce rozpisovať o príčinách, tak to napíšem zaňho. Príčinou sporu je, že HRUBÝM SPÔSOBOM PORUŠILI AUTORSKÝ ZÁKON a knihu vydali a distribuovali bez PLATNEJ VYDAVATEĽSKEJ ZMLUVY. Áno, podala som trestné oznámenie. Okrem iného vydavateľ ani nerešpektoval zákon o povinných výtlačkoch do knižníc v zmysle zákona (Zákon č. 212/1997 Z. z.) Je [...]

Dožijem sa výsledkov vyšetrovania?

08.09.2020

Dnes mi bol zaslaný komentár , ktorý uverejnila na svojom profile riaditeľka vydavateľskej sekcie vydavateľstva, ktoré vydalo moju knihy Pomiluj ma, keď umrie láska, . Z mojej strany bolo podané trestné oznámenie vo veci porušenia autorských práv a prokuratúra už postúpila vec orgánom činným v trestnom konaní. Nie len, že mi „ukradli“ knihu resp. vydavateľská [...]

Čo je skutočné a čo nám len predostrela spoločnosť?  

13.06.2020

Včera som so svojou priateľkou viedla zaujímavý rozhovor. Teda viedla… skôr som mala akúsi filozofickú prednášku pred zaspávaním a to sa stalo podnetom pre tento článok, ktorého nádych bude trochu iný, než ten, na aký ste si už u mňa zvykli. Prejdime rovno k veci. Narodíme sa, dajú nám meno, naučíme sa jesť, prestať plakať, piť, stáť na nohách, [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Neullior.Aeternum

Volám sa Neullior. Volajte ma Neullior.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 41120x
Priemerná čítanosť článkov: 2284x

Autor blogu

Kategórie