Založ si blog

Má debutujúci autor vôbec nejaké práva? Verím, že áno!

Vážení priatelia,

situácia okolo mňa ako autorky vydavateľstva Pars Artem rozvírila hladinu vášní. Nebudem sa tu už viac k tomu vyjadrovať a preto teraz prikladám pre ľudí, ktorí považujú porušovanie zákonov ( autorský zákon a zákon o povinných výtlačkoch) zo strany profesionálneho vydavateľstva za neprípustné. Tí, ktorí si nepotrebujú zistiť skutočné fakty a stačí im to, že som si ako mladá debutantka dovolila poukázať na porušovanie zákonov a tým som sa stala nepohodlnou ( dokonca sa mi vyhrážajú žalobou za kazenie dobrého mena vydavateľstva), tí sa namáhať nemusia. Ak je tu niekto poškodený, som to ja, ale chápem, že sa niekto cíti urazený. A taktiež nepovažujem za štandartné neustále vyžadovať bezpodmienečnú vďačnosť za vydanie knihy. Pričom som zrejme jediná, kto ju Predslove knihu vyjadril. A teraz sa začítajte do priloženej faktografie…

Autorka – Neullior Aeternum
Názov knihy – Pomiluj ma, keď umrie láska
ISBN9788089939145
Vydavateľ – Pars Artem (Občianske združenie)
Dátum vydania- 4.11.2019

V novembri 2018 som sa stala laureátkou súťaže Pars Poetry 2018. Mojou cenou malo byť vydanie debutovej básnickej zbierky. V marci 2019 som dostala mailom predbežnú zmluvu medzi vydavateľom a autorom, ktorú som podpísala a odoslala na adresu vydavateľstva. Nedostala som naspäť žiadnu kópiu originálu. Predbežná zmluva podliehala grantom z FPU, ktorý mi nebol pridelený.
Mnou podpísaná predbežná zmluva nebola nijako upravená a ani mi nebol doručený návrh na jej úpravu. Ako začínajúca autorka som sa domnievala, že mám aj napriek tomuto stavu platnú vydavateľskú zmluvu a tak som aj ku všetkých povinnostiam autora pristupovala.

V máji 2019 som sa dozvedela, že kniha bude aj napriek nepridelenému grantu vydaná a uvedená do života na náklady vydavateľa. Počas prípravy realizácie tlače knihy so mnou neboli transparentne komunikované náležitosti nových zmluvných podmienok, dokonca som si musela spraviť grafickú časť, aby som vydavateľstvu ušetrila náklady.
Kniha bola vydaná v novembri 2019 v náklade 300 kusov. V zmluve je uvedené, že mám nárok na 15ks autorských výtlačkov a nebol špecifikovaný žiaden autorský honorár. Po vydaní knihy som nedostala ani jeden autorský výtlačok, ale naopak, dostala som 10 kníh, ktoré som mala predať čitateľom a 70% z ceny knihy som mala zaslať na účet vydavateľa. 30% malo ostať pre mňa. Keďže sa kniha začala dobre predávať ( či už osobne, alebo cez e-shop Martinusu), začala som sa zaujímať o to, ako to bude ďalej, keďže vyšlo len 300 ks knihy a honorár bol dohodnutý len ústnou cestou. Začala som požadovať od vydavateľky informácie o celkovom predaji kníh, z ktorých mi malo byť vyplatených 30% Tieto informácie mi neboli priebežne poskytované, začala narastať nervozita zo strany vydavateľa smerom ku mne Pritom som sa len zaujímala o predajnosť, keďže v Martinuse sa kniha umiestňovala v rámci predajnosti na zaujímavých pozíciách. Do dnešného dňa mi bol teda vyplatený honorár za 10 mnou predaných kníh, zvyšných 70% som zadržala, kým mi nebudú poskytnuté relevantné údaje o predajnosti knihy od vydavateľa. Súčasne som sa nahlásila pod autorský zväz LITA, aby ma ako autora chránili zákonným spôsobom. Vydavateľ na základe mojich žiadostí o informácie o predajnosti prestal so mnou komunikovať.

Taktiež sa zistilo, že vydavateľ v zákonnej lehote neposkytuje povinné výtlačky svojich kníh pre Slovenskú Národnú Knižnicu. Tento fakt potvrdila LITA a upozornila SNK na skutočnosť, aby voči vydavateľovi začali oznamovaciu povinnosť vo veci plnenia zákona. Zákon č. 212/1997 Z. z.Zákon o povinných výtlačkoch periodických publikácií, neperiodických publikácií a rozmnoženín audiovizuálnych diel.
Následne som svoj problém s ukončením komunikácie zo strany vydavateľa zverejnila na svojom facebookovom profile.

Z verejnej komunikácie medzi vydavateľkou Zuzanou Kuglerovou a jej čitateľmi som sa dozvedela, že oni sami pokladajú zmluvu na moju knihu za neplatnú, a preto nechápu, čoho sa vlastne dožadujem? Až do tohto bodu som sa domnievala, že mám len veľmi nejasne postavenú zmluvu, a že som narazila na zvláštny prístup vydavateľa k autorovi. Ale po uvedení informácie, že od samého začiatku oni vedeli, že nemajú so mnou platnú vydavateľskú zmluvu, zásadným spôsobom tak porušili Autorský zákon a vydali knihu bez platnej zmluvy. Následne proti mne spustili na sociálnych sieťach štvavú kampaň, kde ma ako poškodeného autora osočujú z diskreditačnej kampane voči vydavateľstvu Pars Artem.

 

zdroj: autor.

zdraoj: autor.

zdroj: autor.

zdroj: autor.

Vykorisťovanie autora alebo ako si z neho spraviť handru

15.09.2020

Vydavateľ sa nechce rozpisovať o príčinách, tak to napíšem zaňho. Príčinou sporu je, že HRUBÝM SPÔSOBOM PORUŠILI AUTORSKÝ ZÁKON a knihu vydali a distribuovali bez PLATNEJ VYDAVATEĽSKEJ ZMLUVY. Áno, podala som trestné oznámenie. Okrem iného vydavateľ ani nerešpektoval zákon o povinných výtlačkoch do knižníc v zmysle zákona (Zákon č. 212/1997 Z. z.) Je [...]

Dožijem sa výsledkov vyšetrovania?

08.09.2020

Dnes mi bol zaslaný komentár , ktorý uverejnila na svojom profile riaditeľka vydavateľskej sekcie vydavateľstva, ktoré vydalo moju knihy Pomiluj ma, keď umrie láska, . Z mojej strany bolo podané trestné oznámenie vo veci porušenia autorských práv a prokuratúra už postúpila vec orgánom činným v trestnom konaní. Nie len, že mi „ukradli“ knihu resp. vydavateľská [...]

Čo je skutočné a čo nám len predostrela spoločnosť?  

13.06.2020

Včera som so svojou priateľkou viedla zaujímavý rozhovor. Teda viedla… skôr som mala akúsi filozofickú prednášku pred zaspávaním a to sa stalo podnetom pre tento článok, ktorého nádych bude trochu iný, než ten, na aký ste si už u mňa zvykli. Prejdime rovno k veci. Narodíme sa, dajú nám meno, naučíme sa jesť, prestať plakať, piť, stáť na nohách, [...]

forró, fico, galanta

Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len Forró, nie celá strana. Inak sa to čítať nedá

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

Neullior.Aeternum

Volám sa Neullior. Volajte ma Neullior.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 40952x
Priemerná čítanosť článkov: 2275x

Autor blogu

Kategórie